Kolor roku 2019 Pantone

Zastanawialiście się kiedyś kto tworzy trendy? Jak to jest, że wraz z pojawieniem się nowych kolekcji wszystkie pokazy mody zdominowane są przez jeden kolor, jeden określony materiał czy krój? Czy są ludzie odpowiedzialni za wymyślanie trendów i w jaki sposób to się odbywa? Co roku, już od dziewiętnastu lat, Pantone wyznacza kierunek kolorystyczny w modzie i designie. Floryści, graficy, miłośnicy pięknych kreacji, wnętrzarstwa i designu z zapartym tchem wyczekują na ten jeden dzień, w którym dowiedzą się jaki kolor będzie królować przez cały kolejny rok. Obecny wybór: kolor roku 2019 PANTONE 16-1546 Living Coral: barwę ciepłą, delikatną, żywą i naturalną.

Kolor roku Pantone – co to jest?

Pantone LLC to przedsiębiorstwo, założone w 1962 roku przez Lawrenca Herberta. Na całym świecie najbardziej znane jest dzięki stworzeniu Pantone Matching System, systemu standaryzacji kolorów. Idea stojąca za PMS polega na “dopasowywaniu kolorów” do siebie nawzajem, niezależne od wykorzystywanego sprzętu do produkcji danego koloru. Dzięki standaryzacji kolorów takie dopasowanie jest możliwe i producenci mogą odwoływać się do określonych barw bez względu na swoją lokalizację. Polegając na systemie Pantone można mieć pewność, że kolory będą do siebie pasować, nawet jeśli nie mamy z nimi bezpośredniego kontaktu. System ten bardzo szybko i z dużym entuzjazmem został przyjęty przez grafików, projektantów i drukarnie. Warto też wiedzieć, że Pantone zaleca kupowanie specjalnego przewodnika “Formula Guide: Coated & Uncoated” raz w roku, bo zawarte w nim atramenty z czasem żółkną.

Historia kolorów roku Pantone

Od 2000 roku Pantone Color Institute (Instytut Kolorów Pantone) jeden kolor deklaruje “Kolorem Roku”. Podobno narady odbywają się za zamkniętymi drzwiami, wśród przedstawicieli różnych grup standardów kolorystycznych z kilku krajów. Choć debata nad wyborem trwa aż dwa dni, to tak naprawdę Pantone Color Institute bada trendy kolorystyczne przez cały rok, biorąc pod uwagę wszystkie aspekty życia społecznego: ważne wydarzenia, modę, prasę i media społecznościowe, czy nawet politykę. Pierwszym “Kolorem Roku” został PANTONE 15-4020 Cerulean ale wtedy nie było wokół całej sprawy takiego szumu. Dziś, wraz z wyborem, ogłaszana jest też cała seria propozycji designerskich produktów, modowych artykułów, wnętrzarskich inspiracji, a nawet ciekawych gadżetów. Na temat decyzji powstają tysiące artykułów na całym świecie, a setki marek zajmuje się projektowaniem produktów z motywem koloru roku. Szczególnie jest to widoczne w branży kosmetycznej: przy współpracy z Pantone powstają cienie do powiek, lakiery czy szminki. Wokół z pozoru prostego pomysłu urósł cały marketingowy przemysł, który zawładnął głowami trendsetterów na całym świecie.