Biurowy dress code, czyli jak ubrać się do pracy

Biurowy dress code, czyli jak ubrać się do pracy

 

Stare porzekadło mówi: jak cię widzą, tak cię piszą. Wygląd to niezwykle ważna część życia, szczególnie sfery biznesowej. Pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz, a dobrze dobrany strój zwiększa pewność siebie i wzbudza szacunek otoczenia. Jak więc ubierać się do pracy, by dobrze się czuć i nie złamać obowiązującego „dress code”?

Biurowy dress code

Każde miejsce pracy ma swoje zwyczaje, również pod względem stroju. Często zdarza się, że pracodawca ma jasno określone reguły co do stroju. Żelazny dress code dotyczy pracowników korporacji, czy tych osób, które mają bezpośredni kontakt z klientem w ważnych instytucjach, np. w bankach. Na szczęście funkcjonuje kilka uniwersalnych zasad, dzięki którym można uniknąć garderobianego faux pas. Przede wszystkim rozeznaj się w randze firmy czy instytucji, w której pracujesz. Jeśli jest to korporacja lub masz do czynienia z klientem biznesowym, będzie cię dotyczyć adekwatny strój. Business attire to stonowane barwy, długie rękawki i nogawki oraz zakryte buty. Zarówno kobiety i mężczyzn obowiązuje koszula i elegancji kostium czy garnitur. Do garnituru koniecznym dodatkiem jest pasek. Należy też pamiętać, by skarpetki (w kolorze garnituru!) były podciągnięte na tyle wysoko, by podczas siedzenia nie ukazywała się naga łydka. Dużo swobodniejszą wersją jest business casual, w którym ciasne koszule ustępują miejsca nieco luźniejszym ubraniom. Mężczyźni, pod sweter lub kardigan, mogą założyć koszulkę polo, a spodnie od garnituru zastąpić dżinsami w ciemnym kolorze. Kobiece żakiety zmieniają się w lekkie marynarki, a spódnice z kompletu w dżinsy lub materiałowe spodnie.

Śledź trendy

Choć śledzenie trendów brzmi banalnie, to warto pamiętać, że moda ciągle się zmienia. Dawniej, na spotkaniu biznesowym, nie do pomyślenia były wąskie spodnie u mężczyzny i widoczne, kolorowe skarpetki. Krój garnituru w kanonach mody zmieniał się znacznie na przestrzeni epok. Jeszcze w XIX wieku tylko nieliczne kobiety miały na tyle dużo odwagi, by włożyć spodnie, a jeszcze dwie dekady temu wyznacznikiem szyku były ołówkowe spódnice, sięgające aż za kolano. Dziś obraz Businesswoman wygląda zgoła inaczej! Może się wydawać, że trendy zmieniają się tak nieznacznie, że ten pięcioletni żakiet w szafie jeszcze zdąży przeżyć swoją druga młodość. Nic bardziej mylnego. Kroje, palety barw czy sposób szycia ulega – wszystko to ulega nieustannym zmianom. Zmienia się też to, co dobieramy do stroju w ramach dodatków.

Zadbaj o dodatki

Biurowy dress code to w pewnym stopniu ograniczenie w kwestii dodatków. Kobiety powinny pamiętać o tym, aby fryzura nie była zbyt krzykliwa, a raczej starannie upięta (z pomocą mogą przyjść eleganckie klamry do włosów). Powinno się również z umiarem dobierać biżuterię i nie przesadzać z ilością błyskotek. Warto też zadbać o skórzaną galanterię, między innymi elegancką torbę na laptopa, czy teczka, która towarzyszyć będzie podczas spotkań biznesowych.